• Instructie zaaldienst

Onze senioren en junioren leden en ouders van jeugdleden verzoeken wij om op toerbeurt zaaldienst te hebben. Hieronder de instructie wat de taken zijn en hoe de knoppen bediend moeten worden voor het bijhouden van de tijd en stand.

Verantwoordelijkheden zaaldienst
    • Zorgdragen dat de tijden van het wedstrijdschema gevolgd worden
    • Zicht houden op de materialen (m.n. ballen)
    • Het bijhouden van de score en tijd gedurende de wedstrijden
    • Drankje uitdelen aan de scheids

Wedstrijdschema, tijden volgen
    Het is belangrijk dat de wedstrijden op tijd beginnen. Op www.kvviko.nl/programma is te zien hoe laat de wedstrijden moeten aanvangen. Er is in het programma rekening gehouden met vijf minuten rust en voor aanvang vijf tot tien minuten inschiettijd. Deze minuten kunnen meer of minder worden, afhankelijk van of het schema op tijd loopt.

Drankje uitdelen aan de scheids
    Er is een tas beschikbaar met flesjes drinken voor de scheidsrechter als het rust is tijdens de wedstrijd.

Zicht houden op materialen
    De zaaldienst ziet er op toe dat de ballen in de zaal ook in de zaal blijven en dat alle teams een bal hebben tijdens het inschieten. Er is een ballenhok van VIKO met een cijfercode die bekend is bij de coaches.
    Formaat bal per speelgroep staat in onderstaand schema.

Tijd waarneming
    – Het instellen van de speelduur
    – Het starten van de tijd op aangeven van de scheidsrechter
    – Het pauzeren van de tijd op aangeven van de scheidsrechter

Categorie Speelduur Toelichting Formaat bal
    Senioren 2 x 30 minuten   K5
    A-jeugd 2 x 30 minuten   K5
    B-jeugd 2 x 30 minuten   K5
    C-jeugd 2 x 25 minuten   K5
    D-jeugd 2 x 25 minuten Instellen als per helft 2 x 12,5 minuut, omdat de teams dan van functie wisselen K4
    E-jeugd 4 x 10 minuten E en F jeugd speelt vaak met meerdere teams tegelijk. De tijd wordt dan centraal bijgehouden voor alle wedstrijden. Na 10 minuten wordt een korte drinkpauze gehouden. Na 20 minuten is het langere rust. K4
    F-jeugd 4 x 10 minuten E en F jeugd speelt vaak met meerdere teams tegelijk. De tijd wordt dan centraal bijgehouden voor alle wedstrijden. Na 10 minuten wordt een korte drinkpauze gehouden. Na 20 minuten is het langere rust. K3

Bediening tijd- en scorebord

Algemeen

Op het startscherm is alles in 1 keer te zien: score thuis, score uit, tijd, periode en de knoppen om naar de volgende schermen te gaan. Het volume symbool is om een zoemer af te laten gaan. Alles is touch screen.

Score bijhouden

1. Klik gedurende de wedstrijd eenvoudig op ‘+1’ in het startscherm bij rood (thuis/VIKO) of blauw (uit-ploeg)
    2. Indien een fout gemaakt, corrigeren door op de score te klikken.
    3. Pas in het menu de juiste score aan en klik op ‘Exit’

Tijd instellen

1. Klik op de tijd in het startscherm.
    2. Onderstaand pop-up scherm komt tevoorschijn

3. Klik op ‘Edit’
    4. Stel de juiste tijd in conform schema
    5. Klik bovenin op ‘OK’
    6. Op het scorebord is de ingestelde tijd te zien

Periode / speelhelft instellen

1. Klik in het startscherm op ‘periode’ onderin
    2. Stel een 1 in wanneer de eerste helft van de wedstrijd gaande is, stel een 2 in wanneer de tweede helft van de wedstrijd gaande is.